zaterdag 2 juni 2007

Weest niet bevreesd 2

Omdat Jan Verhoeven en ik goede vrienden zijn, volgen wij elkaars weblog op de voet. Graag maken we gebruik van iedere gelegenheid om met elkaar in gesprek te komen. Dat Jan op mijn vorige bericht reageerde is dus niet vreemd. Maar deze keer heeft hij zo'n mooie tekst geproduceerd dat ik hem graag plaats op de hoofdpagina:
Xaviera zei: 'Sprak zij tegen zichzelf, maar geloofde er maar half in….'

Mijn antwoord:


Het is opmerkelijk hoe door de tijden heen er steeds weer dat verlangen is geweest naar een toestand zonder angst, twijfel, onzekerheid, pijn en ga zo maar door.

Er zijn door de tijden heen mensen die meenden de ware weg te hebben gevonden. En zij zeiden: volg mij en je zult vrede vinden. En zij kregen vele volgelingen en die volgelingen leefden in voortdurende angst, twijfel en onzekerheid omtrent het wel juist volgen van de meester. Of de volgelingen gingen elkaar of de volgelingen van een andere meester een kopje kleiner maken.

Maar ook onze tijd kan er wat van: koop mij en je zult gelukkig zijn. Bezoek mij en je zult in het paradijs zijn. Neem mijn stroom af want die is groen, voordeliger.

En zo blijft de mens ontkennen wie hij is:

Een wezen dat afwisselend en tegelijkertijd een held en een angsthaas, alert en passief, zeker en onzeker en ga zo maar door kan zijn.

Zalig de twijfelaars want zij leven nog.

Zalig de angstigen want zij blijven opletten.

Zalig de dorstigen want zij blijven zoeken naar water.

Zalig de hongerigen want zij vervelen zich niet in overvloed.

Zalig zij die vrolijk zijn want zij zijn de helden die durven te lachen ondanks de pijn en angst.

Volg een leider als je dat wilt en geef hem een schop onder zijn kont als hij niet opschiet.

Bid tot God als je wilt en maak een spotprent van hem (dus eigenlijk van je zelf) als hij weer eens niet doet wat jij zegt.

Zeur over de politiek en blijf betrokken want het zal nooit anders worden.

Wees blij dat we altijd half moedig, half vrolijk, half gelovig en half zeker zijn.

Of samengevat: blijf niet stiekem meten met een maat die voor de mens veel te groot is.

Geen opmerkingen: