zaterdag 31 maart 2007

Jammer, Jan, en nu niet carnavallen!


Jan Marijnissen heeft net
in de spiegel gekeken

Jan Marijnissen heeft met 'De Telegraaf'' gesproken (Klik hier). Ik heb hier eerder over hem geschreven als ware hij een staatsman van allure, maar dat imago heeft hij nu zelf deerlijk beschadigd. Als voorbeeld van zijn veronderstelde wijsheid noemde ik zijn weigering te debatteren over een bijzaak als de dubbele paspoorten. Juist op dat punt gaat hij nu aan het draaien: het zou toch in het kader van hun 'voorbeeldfunctie' een 'dikke plus' zijn als de door Wilders geattaqueerde staatssecretarissen hun buitenlands paspoort inleverden. Het ergste is dat Marijnissen zijn andere opstelling in de Kamer rechtvaardigt door te zeggen dat hij niet in 'het kamp van Wilders en de VVD' terecht wilde komen.

Dit nu is pure
draaikonterij: in de Kamer keurig links en in 'De Telegraaf' daarna rechtsaf slaan, dat lijkt veel op een manoeuvre van het soort dat Marijnissen zo graag aan Bos verwijt. De eerste lezerscommentaren vloeien al over van dit verwijt. Andere heten 'Jan' c.s. hartelijk welkom bij de verstandige mensen van de PVV. Tel uit je winst.

Ik hoop dat Marijnissen, als hij vandaag in de spiegel kijkt, inderdaad van zichzelf schrikt. Aan de hoofdlijn van mijn mening over de SP verandert niets: de partij en haar leider hebben nog steeds de potentie die ik haar toedicht. Maar zij moeten hun geloofwaardigheid niet op het spel zetten! Die geloofwaardigheid is hùn voorbeeldfunctie.

8 opmerkingen:

Gerard van de Ven zei

Op Teletekst lees ik dat Wilders al weer garen spint uit de blunder van Jan Marijnissen: hij rekent met de VVD tot het kamp dat de staatssecretarissen moet overtuigen van de noodzaak hun 'vreemde' paspoort in te leveren. Zo maak je dus meerderheden.

Anoniem zei

bivqbsbJan said:

Ik kan het niet zo zien. Vele jaren geleden werd de S.P. voor racistisch uitgemaakt i.v.m. hun standpunt t.a.v. de integratie van buitenlanders. Nu zijn deze standpunten voor een groot deel overgenomen. Ik ben er van overtuigd, dat Jan Marijnissen niet draait als hij zegt niet in het kamp van Wilders en de V.V.D. terecht te willen komen. Dat Wilders hieruit garen spint is te verwachten. Maar DAT vind ik vals. Mijn persoonlijke mening is ook dat ik het vreemd vind, dat niet alleen bewindslieden een dubbele paspoort hebben, maar ook de meeste nederlanders van Turkse of marokkaanse afkomst. Ik kan dit met de beste wil van de wereld niet rijmen. Natuurlijk is het een heikele kwestie - vooral als je niet twijfelt aan de loyaliteit van de desbetreffende personen - en de media alsmede de vijanden vasn de S.P. zullen zich met graagte op de uitspraaak van Marijnissen storten. Misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar vooralsnog heb ik geen bezwaar tegen de uitspraak van Marijnissen.

Gerard van de Ven zei

Ik zou me kunnen voorstellen dat Jan Marijnissen een dubbel paspoort afwijst. Dat maakt hem niet tot een racist. Hij kan dat dus rustig zeggen, ook in de Kamer. Mijn bezwaar tegen zijn uitspraak van vanmorgen is dat die niet in lijn is met zijn optreden in het parlement en dat geeft de indruk van draaikonterij.

Marijnissen had als ervaren politicus kunnen inschatten hoe de tegenpartij zou reageren. Het is een domme fout dat hij niet voorzien heeft dat Wilders - misschien vals, maar in ieder geval zeer bekwaam - hem onmiddellijk in zijn kamp welkom zou heten. Kijk eens naar de lezersreacties op de website van de Telegraaf, en het zal je duidelijk worden wat Marijnissen heeft aangericht. Het gedraai valt hem meer aan te rekenen dan Wouter Bos in vergelijkbare gevallen, omdat Marijnissen een voorbeeldfunctie voor zichzelf heeft gecreëerd door zo hoog van de toren te blazen, als sociaal-democraten zich eraan schuldig maakten.

Wat de inhoud van de kwestie betreft: zolang niet bewezen is dat iemand met de Nederlandse nationaliteit zich onloyaal gedragen heeft, is er geen enkele reden om hem nadere eisen te stellen. De beide staatssecretaissen en alle andere ambtsdragers met twee paspoorten kunnen deze dus rustig behouden. Het zijn goede burgers en bekwame bestuurders. De rest is juristerij en kwaadaardig kommaneuken.

Anoniem zei

Jan said:

Nog eenmaal wil ik zeggen, dat ik het met Marijnissen eens ben. Een andere zaak is natuurlijk of hij in de politieke fout gegaan is. Dat is niet zo best - zie ook mijn eerder geuite vrees voor de kiezer. We moeten afwachten wat het antwoord van Marijnissen zal worden.
Ook wil ik graag nog eens benadrukken, dat ik geen ogenblik twijfel aan de integriteit en de loyaliteit van de betreffende bewindvoerders. Waar ik wel aan twijfel is de praktijk waarmee de landen, waar de genaturaliseerde nederlanders hun roots hebben, omgaan met die dubbele nationaliteit. Turkije: de blijvende dienstplicht voor nederlandse jongemannen en de daarbij behorende afkoopsom en Marokko met zijn Big brotherachtige controle op Nederlanders van Marokkaanse afkomst.
Ik vind overigens niet, dat ik me schuldig maak aan kwaadaardige kommaneukerij.

Gerard van de Ven zei

De inhoud van Marijnissens opvattingen en de manier waarmee hij er mee omgaat staan inderdaad los van elkaar. Ik ben het met beide oneens, tenminste als hij nu zijn echte mening heeft gezegd. Die restrictie moet voortaan helaas gemaakt worden. Of het kiezers gaat kosten zullen we zien.

Er zit volgens mij iets raars in de hartelijke benadrukking van de loyaliteit van mensen met twee paspoorten, als direct daarna wordt overgestapt op een zinsnede als: 'Ja maar die andere landen gaan er zo raar en gevaarlijk mee om'. Het lijkt me het persoonlijke probleem van twee-landelijke Turken hoe zij moeten omgaan met een Turkse oproep voor de militaire dienst; ook al gaan zij die uitdienen, dan is dat geen teken dat zij niet niet loyaal zijn aan Nederland. En als Marokko zijn onderdanen hier wil blijven controleren, dan kunnen die toch zelf uitmaken of zij zich láten controleren? Nogmaals: we moeten mensen vertrouwen geven, totdat is gebleken dat zij het niet verdienen. Anders is een leefbare samenleving onmogelijk. Ik denk met schrik terug aan mijn rijke roomsche jeugd waarin ook nog veel sporen over waren van het oude wantrouwen: 'Die katoholieken doen uiteindelijk toch wat de Paus zegt'. Aan een openbare school werd ik nog in 1963 met dit soort vooroordelen benaderd. Het lijken grote woorden, maar als je aan dit soort op het oog integere bedenkingen vrij baan geeft, dan steven je af op een maatschappij waarin het wantrouwen regeert, en die dus op die manier òòk bij Big Brother uitkomt. Dat is het voornaamste verwijt dat je Wilders c.s. kunt maken. Het is principiëel onjuist om ook maar een stap in zijn richting te doen.

Ik trek ondertussen jouw integriteit niet in twijfel. Mijn uitsmijter over kommaneukerij was bedoeld voor de politici die aan de letterjes van de wet meer waarde hechten dan de vereisten voor een goede samenleving, en die dus allerlei slimmigheidjes bedenken om toch aan twee-paspoorters iets in de weg te leggen

Anoniem zei

Jan said:

Voorlopig blijf ik nog steeds tegen twee paspoorten. Maar dat is mijn standpunt en ik ben ook van mening, dat de betreffende personen zelf moeten uitmaken wat juist is.
Wel is het zo, dat ik me aldoor getracht heb me in de plaats van de diegenen te stellen, die het aangaat. Ik zou me in een spagaat voelen. (Dit is tegenwoordig een moderne uitdrukking)
Wat Jan Marijnissen aangaat zet ik een groot vraagteken bij "een dikke plus". Hier ging hij de fout in. Aan de andere kant ben ik overtuigd van zijn integriteit net zoals ik overtuigd ben van de loyaliteit van de nederlandse bewindvoerders van Turkse resp. Marokkaanse afkomst. Wat de rest betreft sta ik achter zijn opvatting.
Voorlopig wil ik nu even stoppen met deze discussie via deze blog.

Gerard van de Ven zei

Ik twijfel aan niemands integriteit, totdat het tegendeel is bewezen. Marijnissen zal het best goed bedoeld hebben.

Onder het theedrinken, mag dat wel?

Anoniem zei

Jan said:

Onder het genot van een kopje thee en wat lekkers is heel veel mogelijk.