maandag 9 april 2007

Bericht uit Anderland 2


Sempé, Le petit Nicolas
Website Anderland


'Anderland staat voor de hoop op een betere wereld,

die even oud is als de mens zelf.
De laatste jaren is Anderland wat uit beeld geraakt,
omdat we vooral bezig zijn geweest met de vrees voor een slechtere wereld.'
*

In 1985 vertelde Freek de Jonge in zijn show Stroman & Trawanten
dit verhaal over de kleine Stroman, die van huis was weggelopen:

En ik sjokte de stad in
nergen heen
Dat was een fijn gevoel
om nergens heen te gaan
Altijd als je ergens heen ging
dan was je wel ergens bang voor
Ging je nergens heen
hoefde je nergens bang voor te zijn
Ik kwam een jongen tegen die vroeg:
waar ga je heen
Ik zei: nergens
Hij zei: moet je met mij meegaan!
Ik vroeg: hoezo?
Hij zei: ik ga ook nergens heen!
En binnen de kortste keren
liepen we met een heel groepje nergens heen
Verdwalen kon niet
want dat kan alleen als je ergens heen gaat

En alles hebben die kleine zwervers op straat gehaald!
Weg uit de benauwde kamers.


Er zijn nu 2163 kleine zwervers,
allemaal met minstens twee paspoorten.
Een heel groepje al.


Geen opmerkingen: