maandag 2 april 2007

Het blijft jammer, Jan!




Jan Marijnissen is kennelijk inderdaad wat geschrokken van zijn interview in de Telegraaf. Er kwamen op zijn weblog dan ook zo'n 600 reacties binnen. In een toelichting probeert hij nu weer rust te scheppen. Uit een e-mail van de SP begrijp dat ik dit ook moet beschouwen als antwoord op mijn bericht Jammer Jan.

Ik ben niet zo heel erg onder de indruk. Een interview waarop (n.b. vanuit Griekenland) een toelichting moet worden gegeven, blijft een politieke fout. Ook als je de hele tekst leest, staat er luid en duidelijk wat ik Marijnissen in de mond heb gelegd: meester Jan geeft ze een 'dikke plus', als ze hun buitenlands paspoort inleveren. En daarover heeft hij het in de Kamer niet gehad. Draaien met minstens een bil dus.

Inhoudelijk blijft staan dat Marijnissen aan allochtonen kennelijk zwaardere eisen stelt dan aan inheemse Nederlanders. Ze moeten dikke plussen halen, al zal de gemoedelijke schoolfrik nu ook weer geen minnen uitdelen, als ze niet aan zijn verzoek voldoen. Zie ze stralen, de staatssecretarissen, als ze hun rapport mee naar huis krijgen!

Dat geplus en gemin is niet anders dan sterke morele druk uitoefenen op niet-geboren-Nederlanders om zich naar de wensen van de wel-geborenen te schikken. Wat jammer toch dat een geboren politicus zich met dit soort practijken blijft inlaten en blijft zoeken naar rechtvaardiging daarvoor.

De SP blijft me dierbaar.


Geen opmerkingen: